Välkommen till min blogg!

Här kommer jag skriva om lite av varje som dyker upp under livets gång.



Jag kommer fokusera på mina stora intressen;återvinning och "remake"-tänk inom mode och inredning, sen blir det även lite tips och trendspaning förstås!

Välkomna till min värld!



onsdag 7 mars 2012

Nåt att tänka på...

Nu är det dags att tänka om, tänka nytt men använda gammalt!

Sveriges textilavfall
Varje år säljs textilier för 100 000 ton i Sverige. Samtidigt hamnar cirka 50 000 ton textilt avfall i hushållsavfallet varje år. Detta är ca 2 procent av den totala mängden hushållsavfall. Drygt 50 procent av detta avfall förbränns i landets förbränningsanläggningar och går till energiåtervinning. Textilt avfall som går till förbränning utgör inget miljöhot på kort eller lång sikt. Det kan dock finnas alternativa metoder att ta hand om det textila avfallet som är bättre ur resurshushållningssynpunkt.

Text från TEKO wikin

Denna text ger tanke om att ett finns en extrem mängd "textiltavfall" som bara väntar på att få nytt liv, genom våran gemensamma uppfinningsrikedom och kreativitet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar